Objednajte sa na vyšetrenie

Pri udržiavaní psychického a fyzického zdravia je veľmi dôležitá dynamická rovnováha pri regulácii metabolických a fyziologických procesov prostredníctvom nervového, endokrinného a imunitného systému, ktorý je súčasťou neuroendokrinno-imunitného superinformačného systému. Porušenie tejto rovnováhy a odpoveď organizmu na záťažový podnet sa nazýva stres a vyvolávajú ho stresory, medzi ktoré patrí aj intenzívna fyzická záťaž. Doterajšie poznatky naznačujú, že rekreačný šport alebo primerané krátkodobé telesné cvičenie 3-4 krát za týždeň v trvaní 15-60 min pri 40-60% intenzite maximálnej spotreby kyslíka (VO2 max) má na imunitný systém stimulačné účinky, prípadne jeho aktivity výraznejšie neovplyvňuje. Naproti tomu dlhotrvajúci a intenzívny tréning, ktorý je súčasťou vrcholového športu (viac ako 5 krát za týždeň pri viac ako 80 % VO2 max) bez nedostatočnej regenerácie, môže pôsobiť imunosupresívne – teda znižovaním obranyschopnosti jedinca. Cieľom dobrého a vyváženého tréningu je dosiahnuť VŠEOBECNÝ ADAPTAČNÝ SYNDRÓM, čo je vytvorenie nového ustáleného stavu, pri ktorom je organizmus schopný podať mimoriadny fyzický a s tým spojený aj psychický výkon.

Po akútnej fyzickej záťaži vzniká krátkodobá prechodná imunosupresia – obdobie zníženej imunitnej odolnosti (tzv. –imunosupresívne okno – „the open window“), ktorá môže pretrvávať približne 3 – 12 hodín. Stupeň imunosupresie možno usudzovať na základe zmien v hodnotách viacerých imunitných ukazovateľov. Z nich medzi najvýznamnejšie patrí zníženie hladiny sekrečného IgA v slinách a počtu cirkulujúcich NK-buniek (prirodzené zabíjače) , ktoré sú najaktívnejšie pri obrane proti vírusovým infekciam. Pri nedostatočnej regenerácií a opakovanej prechodnej imunosupresii môže dôjsť k takzvanému prekrytiu otvorených okien a tým k zníženiu imunitnej odolnosti organizmu. Intenzita a doba trvania týchto zmien závisí od druhu športu, formy a namáhavosti tréningu (športového výkonu), individuality jedinca – najmä jeho zdravotného a nutričného stavu.

Vrcholoví športovci, ktorí vykonávajú dlhodobú fyzickú záťaž, sú náchylnejší na recidivujúce infekcie horných dýchacích ciest,dlhodobé vírusové infekcie, postvírusový chronický únavový syndróm (letargia, depresie, nadmerná spavosť, nočné potenie, zvýšená únavnosť, bolesti svalov…)a zvýšený výskyt zranení. Pri prevencii porúch imunitnej odpovede sa pre svoje imunomodulačné pôsobenie môžu uplatniť aj niektoré látky, pôsobiace nešpecificky – ako napr. Imunoglukan®, obsiahnutý vo výživovom doplnku IMUNOGLUKAN P4H®.

Imunoglukan® je látka prírodného pôvodu a patrí do skupiny biologicky aktívnych polysacharidov. Imunoglukan® je vlastne unikátnym komplexom alfa a betaglukánov, ako aj stimulujúcou a optimalizujúcou omunitnú odpoveď. Je získavaný patentom chráneným spôsobom z huby P.ostreatus a vyrába ho slovenská spoločnosť PLEURAN. Zdrojom glukánov môžu byť steny buniek pekárskych kvasníc, zrná niektorých obilnín a vyššie huby. Imunoglukan® má imunomodulačný účinok, ktorý sa prejaví v lepšej ochrane pred vírusmi, parazitmi, baktériami a pri záťaži organizmu fyzickým alebo psychickým stresom.

Pri prevencii u športovcov je možnosť použitia produktu IMUNOGLUKAN P4H® pri recidivujúcich infekciách, u rizikových jedincov počas jesennej a zimnej prípravy, po vírusových infekciách–infekčná mononukleóza, varicella, herpes zoster, recidivujúce herpesy a afty.Používať sa môže tiež v prechodnom režime po absolvovaní náročnejšieho preteku alebo tréningu. Tiež u športovcov s alergiou a pred plánovaným chirurgickým zákrokom. Z hľadiska užívania sú vhodné kúry v trvaní 2-3 mesiace 1-2-krát do roka, alebo krátkodobo pri akútnych infekciách, alebo po absolvovaní náročného preteku alebo tréningu v trvaní 10-14 dní.

U dospelých je najvýhodnejšie používať 2 kapsuly 1x denne ráno nalačno. Imunitu ovplyvňujúci účinok majú aj viaceré vitamíny, predovšetkým C, E, betakarotén. V zime viacerým chýba aj dostatok ,,slnečného vitamínu D”. Ďalej trpievame nedostatkom zinku, keďže konzumujeme málo strukovín a na Slovensku navyše máme v pôde málo selénu. Vitamíny prijímané umelo, slúžia na prevenciu hlavne v obdobiach, keď organizmus nemá dostatočné množstvo vitamínov v strave, teda v zime a na jar a pomáhajú pri liečbe chrípky i nachladnutia, napr. vitamín C. Na tabletky treba myslieť len ako na poistku, pretože zdravá a pestrá strava obsahujúca čerstvú zeleninu a ovocie prispieva k lepšej funkcii imunitného systému. To, čo v tabletkách pôsobí izolovane, v mrkve či jablku pôsobí komplexne spolu s ostatnými prírodnými zložkami. Enzýmy, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine, spolupracujú pri transporte vitamínov a tým sú vitamíny účinnejšie. Zároveň sú ľahšie vstrebateľné, telo ich dokáže efektívnejšie využiť a nehrozí pri nich predávkovanie.

Následkom imunosupresie – zníženej obranyschopnosti – vyvolanej dlhodobým a nadmerným tréningom (prípadne pretekmi) možno do určitej miery predchádzať vhodnou úpravou času potrebného na regeneráciu, dobre vyváženou dietou obsahujúcou všetky potrebné makro- a mikronutrienty a podávaním imunomodulačných preparátov, ku ktorým patrí aj IMUNOGLUKAN P4H®. Naše výsledky, v zhode s odbornou literatúrou, poukazujú na pozitívne využitie tohto preparátu a jeho vlastností v prevencii pri recidivujúcich infekciách horných dýchacích ciest u športovcov. Vhodnosť ich využitia, osobitne pre vrcholového športovca, by mal vždy posúdiť športový lekár v spolupráci so športovým imunológom, ktorého profesia sa v rámci športovej medicíny začína vo vrcholovom športe uplatňovať.

Zdroj: http://www.realizsportteam.sk/2014/04/21/imunoglukan/