Objednajte sa na vyšetrenie
Autor článku
Katarína Bergendiová
Klinický imunológ a alergológ

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia sliznice a z nosa sa vytvorí vodovod. Alergia je nenápadný škodca, ktorý Vám dokáže znepríjemniť akýkoľvek outdoorový šport. Najprv sa len tak nenápadne prihlási raz za čas a postupom času svoje príznaky riadne pritvrdzuje. Miesto toho, aby ste sa pri tréningu dobíjali jarným slniečkom, hltali prvé kilometre a vychutnávali si zvuky a vône jarnej prírody, prepadáte depresii, že kondícia nadobudnutá v zime zmizla niekam do nenávratna, že to stiahnutie, ktoré cítite na hrudníku tak skoro nepominie a uvažujete o tom či má vôbec zmysel smrkať, keď to z nosa odkvapkáva samo.

SKÚSTE POWER BREATHE – Určenie aktuálneho stavu a funkcie dýchacích ciest a sily inspiračného svalstva a zvýšenie svalovej sily a vytrvalosti respiračného svalstva.

Čo nás teda môže z tých alergií trápiť a čo s tým?

Alergická nádcha je zápal nosovej sliznice vyvolaný alergénom, kedy spočiatku začínajú nos, podnebie, hrdlo a oči svrbieť a následne sa objavujú tri základné prejavy – kýchanie, vodnatý výtok z nosa a jeho upchatie. Veľmi často sa k alergickej nádche pridruží aj postihnutie očí, kedy sa môžu zapáliť a opuchnúť očné spojovky. Môžu sa pripojiť aj mierne zvýšené teploty a zvýšená únavnosť. Asi tretina alergikov na pele trpí tzv. „orálnym alergickým syndrómom“, ktorý je charakterizovaný pálením a svrbením pier a sliznice úst a vzniká po konzumácii určitých druhoch ovocia a zeleniny – napr. u alergikov na stromy brezovité sa prejavuje po orechoch a jablkách. Treba si dávať pozor aj na med, ktorý môže obsahovať peľový alergén a vyvolať alergickú reakciu. Ak sa tieto príznaky neliečia už v začiatkoch a alergická nádcha sa podcení, stav sa môže pomaly zhoršovať a môže sa vyvinúť bronchiálna astma, ktorou trpí až 30% pacientov s diagnózou alergickej nádchy.

Kedy vzniká ?

Alergia nie je len otázkou alergie napríklad nosa a očí, ale je to jeden ucelený systém a postihuje celý organizmus, kedy môže prechádzať z jedného druhu alergie do druhého (ekzém, potravinová alergia, bronchiálna astma a iné). Pravdepodobnosť, že budete alergický, rastie s výskytom alergie v rodine, avšak rozšírenie alergií nie je dané len dedičnosťou, ale hlavne zmenami vonkajšieho prostredia a životného štýlu. Až 40 % populácie má k nejakému typu alergie vrodené predpoklady a patrí medzi atopikov. Atopik sa môže kedykoľvek počas života zmeniť na alergika, jednoducho povedané, čo vám skôr nevadilo, vám postupom času začne vadiť.

Čo ju spôsobuje ?

Aj napriek tomu, že je známych asi 20 000 alergiu vyvolávajúcich látok, 90% alergikov má alergiu na nasledujúce alergény – pele, roztoče v domácnosti, srsť zvierat, lieky, plesne, potraviny, jedy z hmyzu a iné. Najfrekventovanejším typom alergie je tzv. senná nádcha, pri ktorej ide o alergiu na pele a rozdeľujeme ju v závislosti od toho, ktoré pele práve kvitnú, v našich podmienkach na tri hlavné obdobia:

  • skoré jarné obdobie (III-IV), kedy sa vyskytujú v ovzduší hlavne pele drevín (breza, lieska, jelša..)
  • druhá polovica jari až prvá polovica leta (V-VII) – s prevahou peľu tráv a obilnín
  • obdobie vrcholiaceho leta a začínajúcej jesene (VIII-X), v ktorom je hlavnou alergénovou zložkou ovzdušia peľ astrovitých rastlín – buriny.

Je bronchiálna astma iba alergického pôvodu?

Napriek tomu, že sa v tomto článku venuje najmä astmatikom s tzv. alergickou astmou (napr. peľovou), faktom je, že zdrojov astmy je oveľa viac. Poznáme napríklad nealergickú astmu, keď je chronický zápal pľúc bez vonkajšieho pôvodcu. Ale rozšírenou je aj astma z povolania, chladová astma či ponámahová astma. Najväčšie zastúpenie má alergická astma. Nepríjemná spolupráca alergie a astmy sa rozbehne počnúc prvým jarným slniečkom, keď stromy začnú pučať a kvitnúť. Peľová sezóna je tu a s ňou aj spomínané príznaky. Najhoršie to je počas suchších a veterných dní, keď šíreniu peľov nič nebráni. Drobnou úľavou je len občasný jarný dážď.

Aká je prevencia vzniku ponámahovej  bronchiálnej astmy?

Jednou zo zásad životosprávy astmatikov je pravidelné športovanie, pretože akýkoľvek pohyb astmatikom pomáha. Cvičením sa rozvíjajú dýchacie svaly a tie umožňujú správne
dýchanie. Svaly, ktoré sú v kondícii, dokážu pracovať ekonomickejšie a potrebujú na tú istú
činnosť menej kyslíka ako svaly netrénované a ochabnuté. Najlepší spôsob, ako sa vyhnúť
astmatickým komplikáciám, je pripravovať organizmus na záťaž postupne. Pred samotným
zaťažením je veľmi vhodné zaradiť strečing a činnosť na rozohriatie. Rovnaké pravidlo postupného zaťaženia platí aj z dlhodobého hľadiska. Znamená to, že dávkovanie musí ísť ruka v ruke so schopnosťou organizmu adaptovať sa na zvyšujúcu sa intenzitu činnosti. Základom športovej prevencie je postupné otužovanie dýchacích ciest, a to aj v priebehu roka a tiež pri samotnej záťaži. Pokiaľ chcete trénovať aj v zimných mesiacoch, je dobré trénovať aj celú jeseň, aby si sliznice zvykli na chladný a vlhký vzduch. V samotnom tréningu je dôležité dostatočne dlhé a hlavne postupné rozjazdenie alebo rozbehanie. Je dokázané, že spúšťačom záchvatu bronchospazmu je prudké zrýchlenie ventilácie, ktoré nedostatočne prekrvené steny bronchov nadmerne podchladí. V praxi to znamená najmenej 20 až 30 minút zahriatia v miernej intenzite (približne tep 120 – 130/min.), než sa pustíte do intenzít v oblasti aeróbneho prahu a vyššie.Liečba alergickej nádchy a bronchiálnej astmy.

Liečba alergickej nádchy a bronchiálnej astmy pozostáva z troch základných bodov

  1. Obmedziť kontakt s alergénom
  2. Riešiť príčinu ochorenia – Špecifická imunoterapia – Je jediná liečba, ktorá lieči samotnú príčinu alergických ochorení, je to vlastne zásah do samej podstaty ochorenia. Pacientovi postupne pridávame alergén, ktorý mu zapríčiňuje najväčšie ťažkosti, od najnižšej koncentrácie po najvyššiu a organizmus si vytvára vlastné protilátky proti alergénu.
  3. Odstrániť príznaky (symptomatická liečba), na ktorú používame symptomatické lieky – homeopatiká, antihistaminiká, lokálne kortikosterody- …. – uľavujú od príznakov alergie, ale nezabránia návratu ťažkostí po prerušení liečby.
    • Homeopatiká
    • Antihistaminiká sú lieky tlmiace alergiu, pretože blokujú účinok histamínu, ktorý spôsobuje všetky nepríjemné prejavy alergickej nádchy – svrbenie očí, podnebia úst, opuch sliznice nosa, kýchanie a podobne.
    • Topické intrenazálne kortikosteroidy – sú potrebné hlavne pri výraznom upchatí nosa, spôsobeného opuchom nosovej sliznice.
    • Základom liečby bronchiálnej astmy je podávanie protizápalových liekov, ku ktorým patria antileukotriényinhalačné kortikoidy. Tieto pôsobia ako dlhodobá protizápalová liečba bronchiálnej astmy, ale nie sú efektívne tesne pred fyzickou záťažou. Pri ťažkostiach napr. pri športovom výkone sa tesne pred záťažou môže podávať inhalačná dávka tzv. uvoľňovačov, ktoré zvyšujú prietok vzduchu prieduškami. Tieto lieky však musia byť prísne ordinované odborníkom pre liečbu bronchiálnej astmy, čiže imuno-alergológom alebo pľúcnym lekárom.

Rady pre športovca alergika

  • Pacienti s alergiou by mali sledovať peľový kalendár a približne 14-28 dní pred predpokladaným kvitnutím rastlín, na ktoré reagujú alergicky, začať užívať každodennú preventívnu liečbu.
  • Je vhodné vyhnúť sa priamemu kontaktu s peľom a prispôsobiť tomu aj tréning vonku, pričom rizikovým úsekom sa treba vyhýbať – lúky, alej topoľov, brezový les…
  • Pohyb vonku je najlepší skoro ráno a neskoro večer – vtedy je v ovzduší najmenej peľu.
  • Za veľmi suchého a veterného počasia, treba trénovať v hlbokom lese, tam je alergénov veľmi málo. Ideálne je tiež daždivé počasie a doba po daždi, kedy je množstvo peľov v ovzduší minimálne.
  • Agresivitu peľov zvyšujú škodlivé látky v ovzduší, napr. dopravný ruch , preto treba čo najmenej trénovať v meste.
  • Kvalita ovzdušia je lepšia vo vyšších nadmorských výškach–ideálne je nad 1500m.
  • Ak sa necítite dobre – ste unavený, máte plný nos, horšie sa Vám dýcha – treba tréning vonku radšej odložiť – mohli by ste si pohoršiť !!!
  • Pri tréningu, ale aj pri pobyte vonku treba používať slnečné okuliare a pokrývku hlavy – napr. prilbu na bicykli, čiapku so šiltom pri behu, šatku…
  • Treba obmedziť vetranie oknom a vetrať hlavne nad ránom, alebo po daždi, kedy je peľu v ovzduší najmenej.
  • Po tréningu sa treba prezliecť (nie v spálni) a osprchovať sa aj s umytím vlasov.
  • Spláchneme peľ z vlasov, obočia aj tváre, kde sa zo vzduchu zachytáva a mohol by vás dráždiť aj v noci.
  • Dobré je preplachovať si nos sprejom z morskou vodou alebo vincentkou.
  • Nefajčiť – dráždivé elementy ako tabak ešte viac stupňujú silu alergických príznakov.
  • Otužovanie a podpora imunity – na zlepšenie imunitnej odpovede je veľmi dobrý Imunoglukan P4H (hlivy ustricovej). Tieto prípravky zabezpečujú lepšiu ochranu pred vírusmi, parazitmi, baktériami a pri záťaži organizmu fyzickým a/ alebo psychickým stresom.

Čo  šport a alergia, prípadne astma, športovať, či nešportovať?

Rozhodne áno? Šport prináša pocit uvoľnenia, relaxácie a samozrejme neodmysliteľného vyplavovania endorfínov – „hormónov šťastia.“ Ľudia, ktorí pravidelne športujú sa cítia zdravšie, určite mladšie a možno sú aj veselší. Samozrejme všetci pacienti liečení pre alergiu a bronchiálnu astmu, musia byť pravidelne sledovaní v ambulancii svojho lekára. Správne individuálne „ušitá“ liečba  zvyčajne zabezpečuje bezpríznakové obdobie s možnosťou života vysokej kvality – čo znamená plnohodnotne pracovať, venovať sa svojim záujmom a športovať, dokonca aj na vrcholovej úrovni. Výsledok do veľkej miery ovplyvňuje liečba šitá pacientovi na mieru, ale aj disciplína a trpezlivosť pacienta. Inšpiráciou môže byť množstvo profesionálnych športovcov-astmatikov, ktorí majú svoju astmu pod kontrolou, ako napríklad:  Jozef Gönci, Mark Spitz, Paula Radcliffe, Dennis Rodman, Justine Henin a ďalší.