Objednajte sa na vyšetrenie
Publikované 15.01.2017
Autor článku
Katarína Bergendiová
Klinický imunológ a alergológ

Športovci, ktorí vykonávajú dlhodobú fyzickú záťaž, sú náchyl­nejší na re­cidivujúce infekcie horných dýchacích ciest, dlhodobé vírusové infekcie, postvírusový chronický únavový syndróm (letargia, depresie, nadmerná spa­vosť, nočné potenie, zvýšená únavnosť, bolesti svalov…) a zvýšený výskyt zranení.

Rekreačný šport  alebo primerané krátkodobé telesné cvičenie 3-4 krát za týždeň v trvaní 15-60 min pri 40-60%  intenzite maximálnej spotreby kyslíka (VO2 max) má na imunitný systém stimulačné účinky, prípadne jeho aktivity výraznejšie neovplyvňuje.Naproti tomu dlhotrvajúci a intenzívny tréning, ktorý je súčasťou vrcholového športu (viac ako 5 krát za týždeň pri viac ako 80 % VO2 max)  bez nedostatočnej regenerácie, môže pôsobiť imunosupresívne – teda znižovaním obranyschopnosti jedinca. Po akútnej fyzickej záťaži vzniká krátkodobá prechodná imunosupresia – obdobie zníženej imunitnej odolnosti (tzv. – imunosupresívne okno – „the open window“) , ktorá môže pretrvávať približne 3 – 12 hodín. Pri nedos­tatočnej regenerácií a opakovanej prechodnej imunosupresii môže dôjsť k takzvanému prekrytiu otvorených okien a tým k zníženiu imunitnej odolnosti organizmu. Napr. vrcholový výkon šprintéra na 100 m nevyvolá zásadnejšie zmeny v jeho imunitných ukazovateľoch, kým u vytrvalca po dobehnutí maratónu možno pozorovať pretrvávanie obdobia zníženej imunitnej odolnosti aj niekoľko dní.

Športovci, ktorí vykonávajú dlhodobú fyzickú záťaž, sú náchyl­nejší na re­cidivujúce infekcie horných dýchacích ciest, dlhodobé vírusové infekcie, postvírusový chronický únavový syndróm (letargia, depresie, nadmerná spa­vosť, nočné potenie, zvýšená únavnosť, bolesti svalov…) a zvýšený výskyt zranení. Pri prevencii porúch imunitnej odpovede sa pre svoje imunomodulačné pôsobenie môžu uplatniť aj niektoré výživové doplnky.

Čo je to vlastne imunomodulácia?

Imunomodulácia je podávanie syntetických alebo prírodných látok, ktoré majú pozitívny vplyv na fungovanie imunitného systému. Správne indikovaná imunomodulácia navodzuje v organizme rovnováhu a je bezpečná.  Jednoznačne prevažujú prírodné zdroje. Veľmi často využívame baktérie, z ktorých výrobcovia extrahujú rôzne účinné frakcie – napríklad zložky bunkovej steny, ribozómy a iné. K najstarším zdrojom látok s imunomodulačnými vlastnosťami patria rastliny, kvasinky či huby, zo živočíšnych zdrojov spomeniem kravské mledzivo – kolostrum. Priemyselným spracovaním možno z prírodných zdrojov získať kvalitný extrakt s vysokým podielom účinnej látky. Takto sa napríklad získava betaglukány.  Pri prevencii u športovcov je možnosť použitia betaglukánov  pri recidivujúcich infekciách, u rizikových jedincov počas jesennej a zimnej prípravy, po vírusových infekciách–infekčná mononukleóza, varicella, herpes zoster, recidivujúce herpesy a afty. Používať sa môžu tiež v prechodnom režime po absolvovaní náročnejšieho preteku alebo tréningu.  Tiež u športovcov s alergiou a pred plánovaným chirurgickým zákrokom. Z hľadiska užívania sú vhodné  kúry v trvaní 2-3 mesiace 1-2 krát do roka, alebo krátkodobo pri akútnych infekciách, alebo po absolvovaní náročného preteku alebo tréningu v trvaní 10-14 dní.

Imunitu ovplyvňujúci účinok majú aj viaceré vitamíny, predovšetkým C, E, betakarotén. V zime viacerým chýba aj dostatok ,,slnečného vitamínu D”. Ďalej trpievame nedostatkom zinku, keďže konzumujeme málo strukovín a na Slovensku navyše máme v pôde málo selénu. Vitamíny prijímané umelo, slúžia na prevenciu hlavne v obdobiach, keď organizmus nemá dostatočné množstvo vitamínov v strave, teda v zime a na jar a pomáhajú pri liečbe chrípky i nachladnutia, napr. vitamín C. Na tabletky treba myslieť len ako na poistku, pretože zdravá a pestrá strava obsahujúca čerstvú zeleninu a ovocie prispieva k lepšej funkcii imunitného systému. To, čo v tabletkách pôsobí izolovane, v mrkve či jablku pôsobí komplexne spolu s ostatnými prírodnými zložkami. Enzýmy, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine, spolupracujú pri transporte vitamínov a tým sú vitamíny účinnejšie. Zároveň sú ľahšie vstrebateľné, telo ich dokáže efektívnejšie využiť a nehrozí pri nich predávkovanie.

Následkom imunosupresie – zníženej obranyschopnosti – vyvolanej dlhodobým a nadmerným tréningom (prípadne pretekmi) možno do určitej miery predchádzať vhodnou úpravou času potrebného na regeneráciu, dobre vyváženou dietou obsahujúcou všetky potrebné makro- a mikronutrienty a podávaním imunomodulačných preparátov. Naše výsledky, v zhode s odbornou literatúrou, poukazujú na pozitívne využitie tohto preparátu a jeho vlastností v prevencii pri recidivujúcich infekciách horných dýchacích ciest u športovcov. Vhodnosť ich využitia, osobitne pre vrcholového športovca, by mal vždy posúdiť športový lekár v spolupráci so športovým imunológom, ktorého profesia sa v rámci športovej medicíny začína vo vrcholovom športe uplatňovať.