Objednajte sa na vyšetrenie
Domov Odborné články Pre športovcov Čo je laktát a ako využiť jeho krvné hladiny v tréningu?

Čo je laktát a ako využiť jeho krvné hladiny v tréningu?

Publikované 10.11.2018
Autor článku
MUDr. Lucia Knappková

Na začiatok trocha biochémie, aby sme pochopili o čom vlastne píšem.

Laktát je konjugovaná báza kyseliny mliečnej, ktorá vzniká pri anaeróbnej glykolýze ( bez prístupu kyslíka)  premenou  pyruvátu pomocou  laktátdehydrogenázy (LDH).

Laktát sa tvorí v tele neustále, ale pri fyzickej záťaži dochádza k jeho zvýšenej produkcii vo svaloch.  To vedie k poklesu pH vo svaloch- zakysleniu, čoho následkom je takzvaná “svalovica“ ( svalová bolesť až stuhnutosť, strata svalovej sily, horšia koordinácia a technika pohybu).

Hladina laktátu v krvi je daná pomerom medzi jeho tvorbou a jeho odbúravaním (glukoneogenézou) v pečeni. Hyperlaktatémia a  neskôr nastupujúca laktátová acidóza vzniká buď z nadprodukcie laktátu  alebo z jeho nedostatočnej utilizácie. Na tvorbe laktátu sa podieľajú : koža, erytrocyty, mozog, svaly, črevná sliznica, leukocyty, trombocyty. Laktát je ďalej transportovaný krvou do pečene, kde je využitý ku glukoneogenéze (Coriho cyklus), menšia časť laktátu je využitá obličkami (pre glukoneogenézu a  vylúčenie močom), zbytok metabolizuje myokard a ďalšie orgány.

 

Laktátová krivka je  diagnostický test na zistenie:

  • anaeróbneho prahu (srdcová frekvencia, výkon),
  • aeróbneho prahu (srdcová frekvencia, výkon),
  • individuálnych tréningových zón,
  • zhodnotenia účinnosti tréningu ( v prípade opakovaného testu) .

 

Laktátová krivka – význam

  • popisuje odpoveď organizmu na rôzne intenzity vytrvalostnej záťaže,
  • zahŕňa všetky záťažové zóny, v ktorých sa organizmus počas záťaže nachádza, rpičom hladina laktátu je priamo úmerná zaťaženiu organizmu až po anaeróbny prah, kedy sa jeho hladina náhle zvyšuje,
  • priebeh laktátovej krivky sa mení v závislosti na našej trénovanosti,
  • pri absolútne netrénovanom jedincovi má krivka skoro kolmý priebeh, pri maratóncovi má krivka pozvoľné stúpanie s kolmým priebehom až po určitom stupni zaťaženia.

 

Pri určovaní laktátového prahu pomocou hodiniek a šport testerov je laktátový prah a úroveň  trénovanosti len orientačná. Naopak, laktátový test dokáže veľmi presne stanoviť rozmedzie srdcových frekvencií,  pri ktorých treba rozvíjať jednotlivé energetické zóny a stanoví nám  hodnoty tepov, pri ktorých rozvíjame svoju vytrvalosť, ktoré rozmedzie srdcovej frekvencie je výhodné na regeneráciu a ktoré na rozvoj silovej vytrvalosti.

Ak Vás článok zaujal a chceli by ste zlepšiť tréningy

Ďalšie odborné články