Objednajte sa na vyšetrenie
Publikované 28.10.2017
Autor článku
Katarína Bergendiová
Klinický imunológ a alergológ

Čo je vlastne imunita?

Imunitný systém tvorí spolu s centrálnym nervovým systémom a hormónovým systémom supersystém – akýsi vládnuci triumvirát zaisťujúci rovnováhu organizmu. Imunita zaisťuje obranu tela proti všetkým škodlivinám (predovšetkým infekčným mikroorganizmom) vonkajšieho prostredia i proti škodlivinám, ktoré vznikajú vnútri organizmu.

Môžeme mať „dobrú“ alebo „zlú“ imunitu?

„Dobrá“ imunita nás nepretržite chráni proti vonkajším i vnútorným škodcom a škodlivinám i proti civilizačným chorobám a rozvoju zhubného nádorového bujnenia. „Zlú“ imunitu poznáme ako alergickú (precitlivenú), vyvolávajúcu astmu, sennú nádchu alebo atopický ekzém a ďalšie choroby. Inokedy sa imunita obráti proti vlastnému telu a vyvolá autoimunitné ochorenie – napr. systémový lupus, reumatoidnú artritídu, zápal štítnej žľazy, čriev či mozgu.

Aký vplyv má na imunitný systém psychika?

Uvedený vzájomne všestranne prepojený riadiaci supersystém a to: nervový systém – endokrinné žľazy – imunita  – umožňuje pochopiť, prečo sa narušenie psychiky prejavuje nežiaducim spôsobom i na stave imunity. Stresy vyvolané úmrtím v rodine či opakovaným nadmerným telesným či psychickým vyčerpaním sú sprevádzané predovšetkým oslabením obranyschopnosti tela a môžu sa podieľať i na rozvoji mnohých ochorení, napr. arteriosklerózy či zhubného nádoru.

Chrípkové obdobie je tu, koho ohrozuje najviac a prečo?

Chrípka ohrozuje najviac starších ľudí a deti, takisto osoby s oslabenou imunitou pri chronických ochoreniach, pri liečbe znižujúcej imunitu, pri zhubných nádorových procesoch, rádioterapii a chemoterapii. Najspoľahlivejšou prevenciou je očkovanie proti určeným typom vírusov. Využívať by ho mali najmä osoby s oslabenou imunitou a chronickými ochoreniami. Vhodné v prevencii sú i všetky spôsoby, ako aj lieky posilňujúce imunitu.

Ako užívať antibiotiká?

Antibiotiká je potrebné užívať len pri preukázaných bakteriálnych infekciách. Pri vírusových ochoreniach vrátane chrípky sa nasadzujú len vtedy, ak hrozia alebo sa rozvinú bakteriálne komplikácie. Vtedy sa používajú antivirotiká a virostatiká.

Ako môžeme upraviť imunitný systém?

Liečba sa riadi presne stanovenou diagnózou. Pri vrodených poruchách imunity, našťastie vzácnych sa môže uplatniť i moderná transplantácia týmusu, kostnej drene či kmeňových buniek.

Na nápravu získaných porúch imunity sa odporúča úprava domáceho prostredia, primeraná športová aktivita na čistom vzduchu, zdravá výživa s dostatkom základných vitamínov (C,A, D) a bioprvkov ( železo, zinok, selén atď).

Pri posilnení imunity sa pre svoje imunomodulačné pôsobenie môžu uplatniť aj niektoré látky, pôsobiace nešpecificky. Patria sem betaglukány, ktoré predstavujú látku prírodného pôvodu. Ich užívanie sa prejaví v lepšej ochrane pred vírusmi, parazitmi, baktériami a pri záťaži organizmu fyzickým a/alebo psychickým stresom, ako aj pri prevencii a podpornej liečbe rakoviny. Široký je výber tzv. imunomodulátorov z rastlinnej ríše, napr. echinacea, ženšen, tea tree a iné. Svoj význam majú i probiotiká (hlavne živé laktobacily) upravujúce zloženie bakteriálneho obsahu čreva, v ktorého slizniciach je najväčšie nahromadenie lymfoidného tkaniva.  Cenným prínosom v liečbe porúch imunity je  aj systémová enzymoterapia spočívajúca v ústnom podávaní kombinácií proteolytických enzýmov živočíšneho a rastlinného pôvodu. Ich ťažisko preventívnych a liečebných efektov spočíva v pôsobení optimalizujúcom zápal a normalizujúcom imunitu. Samozrejme pri zhoršení klinického stavu majú odborníci – klinickí imunológovia k dispozícii tzv. imunomodulačné, to znamená imunitu ovplyvňujúce preparáty, ktoré sú na lekársky predpis.

Čo alternatívna medicína?

Účinná sa popisuje akupunktúr, v poslednej dobe aj biorezonancia. Tieto metódy sú vhodné a veľmi účinná najmä v prípade porúch imunity, ktoré vznikli na základe psychosomatických problémov.

Ako si zlepšiť imunitu, aby sme neboli v zime často chorí?

Ak sa chceme vyhnúť vyššej chorobnosti  mali by sme začať pracovať na údržbe zdravého imunitného systému, prostredníctvom 5 “s” – zdravá strava, dostatok spánku, veľa smiechušportu a spokojný život v kruhu svojich blízkych, so všetkým, čo k tomu patrí. Čiže zmeniť životný štýl, vyhýbať sa stresu, zdravo sa stravovať, skoncovať s fajčením a vhodne upraviť čas potrebný na regeneráciu.