Online objednávka
Domov Odborné články Poruchy imunity Ako posilniť imunitu v období Koronavírusu ?

Ako posilniť imunitu v období Koronavírusu ?

Publikované 15.04.2020
Autor článku
MUDr. Katarína Bergendiová, PhD.
Klinický imunológ a alergológ

 Čo je vlastne imunita?

Imunitný systém tvorí spolu s centrálnym nervovým systémom a hormónovým systémom supersystém – akýsi vládnuci triumvirát, zaisťujúci rovnováhu organizmu. Imunita zaisťuje ochranu organizmu proti všetkým škodlivinám (predovšetkým infekčným mikroorganizmom – teda aj vírusom) vonkajšieho prostredia i proti škodlivinám, ktoré vznikajú vnútri organizmu.

Ako reaguje imunitný systém po vniknutí vírusu do organizmu ?

Vírus sa po vstupe do organizmu  dostáva k vnímavej hostiteľskej bunke. Tá má na svojom povrchu receptory, ku ktorým sa vírus prichytí svojimi glykoproteínovými výbežkami a vnikne do bunky, kde prebiehajú jednotlivé procesy rozmnožovania a komplementácie vírusu. Najdôležitejšou ochranou pri vírusovej infekcii sú bunky prirodzenej imunity – tzv. NK (Natural Killers) bunky, ktoré sa snažia bunky napadnuté vírusom zlikvidovať (perforínmi a granzýnmi) a slúžia k spomaleniu infekčného procesu. Teda zásadnou pre ochranu pred vírusovou infekciou a pre ich prognózu je dostatočná hladina NK buniek, ktoré rozhodujú už na začiatku infekcie o tom, ako bude infekcia ďalej prebiehať.  Koncom prvého týždňa sa objavuje aj pokles lymfocytov, v dôsledku supresívneho pôsobenia vírusu. Po krátkej dobe dochádza k tvorbe adaptívnej imunitnej odpovede (predovšetkým cytotoxických T-lymfocytov) , tvorbe protilátok a ukončenia infekcie.

Pokiaľ bude imunitná odpoveď zlyhávať, objavia sa ťažšie formy ochorenia. Môže to byť v dôsledku vrodenej poruchy imunitného systému, tiež u starších ľudí, kedy dochádza k prirodzenému poklesu imunitnej odpovede. Najčastejšou príčinou zhoršenia infekcie sú hlavne civilizačné ochorenia, kde patrí obezita, ateroskleróza, nádory a respiračné ochorenia, čo všetko sú chronické zápalové stavy.

Aktuálnu nákazu dokazujeme stanovením vírusovej RNA z výteru z nosa a krku. Stanovením špecifických protilátok proti Koronavírusu sa poukazuje na prekonanú infekciu, teda imunitnú odpoveď proti vírusu.

Ako posilniť prirodzenú imunitnú odpoveď ?

Posilňovaníe celkovej imunity, predovšetkým tej „prirodzenej“ je hlavným  spôsobom prevencie prípadných komplikácií a aktuálnej infekcie. Dobrá imunitná odpoveď  je pre nás jedinou zbraňou, ako túto vírusovú infekciu prekonať.

UŽÍVANIE PRÍRODNÝCH IMUNOSTIMULAČNÝCH VÝŽIVOVÝCH DOPLNKOV

Neovplyvňujú len určitú aktivitu konkrétnych buniek imunitného systému, ale stimulujú celý súbor takýchto aktivít. Ich pôsobením sa najčastejšie zvyšuje účinnosť mechanizmov prirodzenej imunity, ktoré sú v prvej línii obrany proti choroboplodným zárodkom. 

BETA-GLUKÁNY

Pôsobia na imunitu nešpecificky a k hlavným mechanizmom účinku patrí aktivácia makrofágov v Peyerových plakoch tenkého čreva. Makrofágy sú (okrem fagocytózy) schopné uvoľňovať mnoho substancií: niektoré majú bakteriálny účinok, ďalšie uľahčujú hojenie a iné pôsobia imunostimulačne: napr. interleukín IL-12 stimuluje aktivitu NK-buniek, je hlavným stimulátorom sekrécie interferónu gama z lymfocytov a má zásluhu na protivírusovom a imunoregulačnom pôsobení makrofágov.

Imunomodulátor biologického pôvodu – COLOSTRUM 

Je tekutý sekrét, ktorý sa vytvára v mliečnych žľazách samíc cicavcov, vrátane človeka, tesne pred pôrodom a v nasledujúcich niekoľkých dňoch premení na materské mlieko. Obsahuje celý komplex účinných látok, ktoré zabezpečujú výživu buniek, po jeho užívaní sa podľa klinických štúdií urýchľuje regenerácia a podporuje imunitný systém.

PROBIOTIKÁ

Probiotiká sú preparáty alebo produkty obsahujúce v dostatočnom množstve životaschopné mikroorganizmy, ktoré zmenia mikroflóru v čreve, čím zabezpečia rovnovážny ekosystém so zdravotne prospešným pôsobením na hostiteľa. Ich účinky sa prejavujú najmä formou prevencie črevných infekcií (vrátane prevencie cestovnej hnačky), zvýšeným vstrebávaním minerálov a vitamínov v čreve, posilnením imunitnej odpovede, znižovaním sérového cholesterol. V lekárňach sú dostupné viaceré probiotické prípravky, no kultúry užitočných baktérií sú aj v kvasených mliečnych produktoch (jogurty, zákvasy, acidofilné mlieko, kefír, bifidové mlieko) alebo v bryndzi. 

ENZÝMY

Enzýmy používané na systémovú enzymoterapiu sú  proteolytické, pričom majú účinky fibrinolytické (rozpúšťajú krvné zrazeniny a znižujú riziko tvorby krvných zrazenín –trombov), protizápalové a antiedematózne (zabraňujú opuchu a hromadeniu tekutiny) v mnohých tkanivách.

Samozrejme pri zhoršení klinického stavu majú odborníci – klinickí imunológovia k dispozícii tzv. imunomodulačné, to znamená imunitu ovplyvňujúce preparáty, ktoré sú na lekársky predpis.

MIKROELEMENTY

mikroelementov je pre správnu funkciu imunitného systému najdôležitejší dostatočný prívod železa, selénu a zinku. Dostatočný prívod železa v potrave sa zabezpečuje formou dobre vyváženej diéty. V poslednom čase sa zistilo, že viacerí vrcholoví športovci majú po športovom výkone zvýšený výdaj niektorých mikroelementov, ako napr. zinku alebo horčíka, pričom zinok spolu so selénom má zásadný význam pre bezporuchovú funkciu imunitného systému.

Niektorí ľudia, hlavne starší, majú často nedostatok v zásobení ich organizmu niektorými elementami – napr. selénom, čo sa prejavuje zvýšenou náchylnosťou na vírusové infekcie horných dýchacích ciest. Selén je nenahraditeľný prvok pre udržovanie normálneho oxidačno-redukčného stavu každej bunky a tým aj pre normálnu funkciu imunitného systému. Je súčasne príkladom prvku, ktorým sa musí obohacovať diéta nielen pre jeho biologickú dôležitosť, ale aj pre jeho nedostatok v pôde (osobitne v Európe) a tým i v normálnych potravinách.

VITAMÍN D

V zime viacerým chýba aj dostatok ,,slnečného vitamínu D”.   Jeho pôsobenie v ľudskom tele je veľmi komplexné. Ovplyvňuje hlavne metabolizmus vápnika a fosforu, podporuje vstrebávanie vápnika z čreva a spolu s hormónom prištítnych teliesok (parathormón) aj rezorpciu z kostí. Posilňuje imunitný systém a aktivuje vrodenú imunitu a NK bunky – teda „prirodzené zabíjače“.

VITAMÍN C

Vitamín C má úlohu nielen v prevencii mnohých ochorení, ale má aj významný terapeutický potenciál. Vďaka svojej schopnosti pôsobiť proti oxidačnému stresu, ktorý sa podieľa na vzniku mnohých ochorení charakterizovaných chronickým zápalom.

To, čo v tabletkách pôsobí izolovane, v mrkve či jablku pôsobí komplexne spolu s ostatnými prírodnými zložkami. Enzýmy, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine, spolupracujú pri transporte vitamínov a tým sú vitamíny účinnejšie. Zároveň sú ľahšie vstrebateľné, telo ich dokáže efektívnejšie využiť a nehrozí pri nich predávkovanie.

Podávanie iných mikroelementov je zbytočné, lebo sa nachádzajú v dostatočnom množstve v normálnej potrave a ich zvýšené hladiny nepôsobia stimulačne ani na imunitný systém, ani na športovú výkonnosť.

Nezabúdajte na spánok 

Spánok má nezanedbateľné účinky na náš organizmus aj imunitu. Nedostatok spánku podľa lekárov poškodzuje imunitný systém, znižuje  a znižuje schopnosť organizmu bojovať s vírusmi, zvyšuje sa počet zápalových bielych krviniek a znižuje počet NK buniek. Počet NK buniek sa obnovuje počas spánku, ale ak ho je menej ich  množstvo sa zníži až o 70 %.

Pohyb

V súčasnej situácii odporúčam dočasne znížiť frekvenciu, aj intenzitu tréningov skôr na udržiavanie kondície, aby sa zabezpečila dostatočná doba na regeneráciu a minimalizovalo sa nahromadenie období oslabenej imunitnej odolnosti – „open window“ po jednotlivých tréningoch. Tiež je potrebné dodržať všetky potrebné opatrenia v súvislosti s aktuálnou bezpečnostnou hrozbou spôsobenou novým Koronavírusom.

Vhodné je chodiť na krátke prechádzky, beh, či cyklistiku, ale rozhodne nie na frekventované miesta. Behanie, či bicyklovanie počas výskytu nového koronavírusu je bezpečné, pokiaľ človek športuje sám, prípadne s niekým, s kým dodržiava odporučenú vzdialenosť 5m.  Všeobecne odporúčam správať sa tak, ako keby ste sami boli infikovaní a zodpovedne sa snažili nenakaziť nikoho iného. Väčšina ľudí sa bojí, aby sa sami nenakazili, ale odborníci odporúčajú toto vnímanie otočiť.

Pokiaľ ste medzi ľuďmi, je vhodné si chrániť ústa a nos rúškom alebo textilnou šatkou. Pokiaľ sa vo Vašom okolí nenachádza žiadna osoba, môžete ju zložiť.

Po prekonaní infekcie Koronavírusom, alebo prechladnutia, treba začať so športom veľmi opatrne a vrátiť sa k tréningu až po úplnom odznení príznakov. Po infekcii môžu prechodené choroby pôsobiť ako časované bomby a môžu prebiehať s ešte horším priebehom a skončiť s komplikáciou ako ochorením srdca, kĺbov a obličiek, prípadne rozvojom chronického únavového syndrómu.

Otužovanie

V rámci otužovania je možné zaradiť ranné studené sprchy. Ak sa kúpete vo vonkajšom jazere, je vhodné byť na mieste sám, prípadne zabezpečiť odstup od ostatných aspoň päť metrov. Otužovanie je dlhodobý proces a prvé výsledky tejto investície pravdepodobne pocítite až v horizonte niekoľkých rokov.

Duševná rovnováha

Je dobré si uvedomiť, že existuje množstvo faktorov ovplyvňujúcich imunitný systém a jedným veľmi významných je aj duševná rovnováha. Dnes dokonca hovoríme o jednom neuro-endokrinno-imunitnom supersystéme, ktorý má za úlohu chrániť náš organizmus pred vplyvom vonkajšieho prostredia, ale aj pred zmenami v našom tele. 

Množstvo stresu a silný psychický nátlak môže veľmi významne oslabiť imunitu organizmu. Najhoršie „oslabenie imunity“ vzniká u starších ľudí nad 60 rokov, ktorí chronicky trpia miernou depresiou. Ale výskumy ukázali, že aj u mladších ľudí s chronickým stresom dochádza k výraznému zníženiu NK-buniek, ktoré sú zodpovedné za ochranu proti vírusovým infekciám a zníženiu T-bunkovej odpovede na infekciu. Tým sa znižuje schopnosť imunity bojovať proti vírusovým a nádorovo zmeneným bunkám. Nedávne vedecké štúdie pritom ukázali, že k vôbec najväčším „zabijakom“ imunity, a to bez ohľadu na vek či stav zdravia, patrí pravidelný stres, resp. dlhodobá depresia a úzkosť.

Množstvo stresu a silný psychický nátlak môže veľmi významne oslabiť imunitu organizmu. Na druhej strane dodržiavanie správnej životosprávy pomocou piatich S – zdravá STRAVA, dostatok SPÁNKU, veľa SMIECHU a ŠPORTU A SPOKOJNÝ život v kruhu svojich blízkych, so všetkým, čo k tomu patrí…. a následne vyplavovanie hormónov šťastia – endorfínov, enkefalínov a vnútorných opioidov môže k posilneniu imunitnej odpovede len a len napomôcť.